مجله تندیس
مجله نشان
انتشارات آبان
انتشارات نظر
سایت رنگ

 


  استفاده از همه مطالب تنها با ذکر نام منبع: گرته (اولین نشریه تحلیلی،   پژوهشی طراحی گرافیک ایران) و نام نویسنده مجاز است.
گرته:اولین نشریه تحلیلی، پژوهشی طراحی گرافیک ایران
  آخرین به روز رسانی:1396/7/30  
به باغ همسفران  

 

موضوع: نگاهی به پوستر لهستان / 11 آبان ۱۳۸۹ / مکان: مدرسه ویژه
سخنرانان: کشیشتف دیدو (مجموعه‏دار پوستر لهستانی)، ابراهیم حقیقی (طراح گرافیک و مدرس دانشگاه)
دبیر: مجیدکاشانی (طراح گرافیک و مدرس دانشگاه)
طراح پوستر: حبیب ایلون
چهارمین نشست گرته به بهانه برگزاري نمايشگاه پوسترهاي معاصر لهستان و پوسترهاي بزرگداشت دويستمين سالگرد تولد شوپن در مدرسه ویژه و با خوشامدگويي و مقدمه‏ي امراله فرهادي آغاز شد. در ابتدا مجيد كاشاني، گفتاري اجمالي درباره‏ي لهستان، تاريخ آن و مكتب پوستر لهستاني داشت.
ابراهيم حقيقي سخنان خود را با مقدمه‏اي درباره‏ي تاريخ و پيدايش طراحي گرافيك در ايران آغاز كرد. سپس درباره‏ي ديگر زمينه‏هاي ظهور تجدد همچون نمايشنامه‏نويسي، شعر نو و تئاتر صحبت كرد. او توضيح داد كه روشنفكران در آن روزگار نگاه‏شان به اروپا بود، به خصوص اروپاي شرقي كه به لحاظ زيست و معيشت با ايرانيان همگوني و شباهت داشته‏اند. حقيقي پديده چاپ را عامل مهمي در انتقال سنت تصويري اروپا به ايران دانست و تأثيرپذيري ايران از اروپا را چندجانبه و از كشورهاي سوييس، لهستان، فرانسه و ديگر كشورهاي صاحب گرافيك دانست. اين گرايش به اروپا همراه با نگاه به گذشته تاريخي ايران و هنر سنتي بوده است و طراحان ايراني از سنت‏هاي ملي نيز بهره جسته‏اند. او گفت: ايراني مي‏بايست طراحي گرافيك را از اروپا مي‏آموخت، چرا كه پديده‏ای زاييده‏ي جهان غربي بوده است. در ادامه به اهميت تصوير اشاره كرد و طراحان جوان را به بازيابي اين ارزش‏هاي تصويري فراخواند. ابراهیم حقیقی به رشد هنرها در کنار یکدیگر اشاره کرد و متذکر شد؛ زمانی که سایر هنرها در سکون به سر می‏برند، نباید انتظار رشد طراحي گرافیک را داشته باشیم. گرافیک روشنفکری به‏دلیل وجود نمایشگاه‏های متعدد در این سال‏ها رشد چشمگیری داشته است. اما نبود زمینه‏های اقتصادی طراحي گرافیک کاربردی ضعفی را در این سال‏ها تولید کرده است. حقيقي فرماليسم، فقدان انديشه و مدزدگي را از ديگر آفت‏هاي طراحي گرافيك ايران دانست.
كشيشتف ديدو در پاسخ به کاشانی درباره‏ی تاثیرات نظام کمونیسم بر پوستر لهستانی و تأثیرپذیری از سنت هنری همسایگان‏اش اشاره کرد که «با تسلط کمونیسم، حزب می‏خواست هنرمندان به سمت اهداف حزبی حرکت کنند، اما هنرمندان در این روزگار به سمت فضاهای فردی و احساسی حرکت کردند و از این رو بار تصویری پوسترها افزون شد.» او گرایش هنرمندان پوسترساز لهستاني را به پوسترهاي سينمايي محصول همین فضا دانست و بیان کرد که هنرمندان در پوستر فیلم آزادانه به کار هنری‏شان می‏پرداختند، هر چند که در نهایت اثر به چاپ نرسد. در سال‏های تسلط کمونیسم تبليغات صنعتي و مصرفي وجود نداشت و پوستری برای آن ساخته نمی‏شد. در تمام سال‏هاي گذشته پوسترهاي هنري هميشه در وضعيت مطلوبي بوده‏اند. پس از فروپاشي، گرافيك تبليغاتي ديگر بار آغاز شد. اما جهش مجدد اين مكتب پس از سال 2005 آغاز شده است كه زمينه‏هاي صنعتي در اين جامعه ايجاد شد.
مجيد كاشاني در اين بخش با توضيح اين كه با توجه به ظهور رسانه‏هاي جديد، طراحان ايراني نگران از بين رفتن هنر پوستر هستند از ديدو خواست درباره‏ي اين نگراني سخن بگويد. ديدو در پاسخ به اين سؤال جواب داد كه اين يك نگراني عمومي است و سال‏هاي زيادي است كه طراحان جهان با اين مسئله درگير هستند، اما مسلما پوستر از بين نخواهد رفت هرچند كه محدودتر شود.