مجله تندیس
مجله نشان
انتشارات آبان
انتشارات نظر
سایت رنگ

 


  استفاده از همه مطالب تنها با ذکر نام منبع: گرته (اولین نشریه تحلیلی،   پژوهشی طراحی گرافیک ایران) و نام نویسنده مجاز است.
گرته:اولین نشریه تحلیلی، پژوهشی طراحی گرافیک ایران
  آخرین به روز رسانی:1396/9/26  
خطاب به حرکت  


 نشست خطاب به حرکت
 
موضوع: موشن گرافیک / ۷ اردیبشهت ۱۳۹۰ / مکان: مدرسه ویژه
سخنرانان: ساسان توکلی فارسانی (عکاس و طراح تیتراژ)، هومن مرتضوی (نقاش، طراح گرافیک و نویسنده)
دبیر: علی‌اصغر حسینی (طراح گرافیک)
طراح پوستر: امیرحسین قوچی بیگ

هفتمین نشست آزاد گرته هم‏زمان با پرونده طراحی گرافیک متحرک (موشن گرافیک) در مدرسه ویژه و با خوشامدگويي و مقدمه‏ي امراله فرهادي آغاز شد. او زیر یک سقف جمع شدن چنین تجربه‌های نویی را نادر شمرد و از حضور ساسان توکلی فارسانی و هومن مرتضوی تشکر کرد.
علی‌اصغر حسینی، در ابتدا با اشاره به نو بودن موشن گرافیک در ایران اشاره کرد، که تکنولوژی راه خود را به جلو پیش می‌برد، پس بهتر است که طراحان نیز با رسانه‏های جدید آشنایی لازم را پیدا کنند. او گفت: امروزه فقط برای ساخت تیتراژ فیلم، رسانه‌های تعاملی (مانند وب) و گرافیک تلویزیون از موشن گرافیک استفاده نمی‌شود، بلکه در بازی‌های کامپیوتری، کیوسک‌های اطلاع‌رسانی، نماهای ساختمان‌ها و بیلبوردهای دیجیتال و ... موشن گرافیک کارآیی بسیار زیادی دارد. او از کمی منابع در این رشته سخن گفت و عدم آموزش حرفه‏ای این رشته را در دانشگاه ضعف عمده این هنر دانست.
ساسان توکلی فارسانی با اشاره به این موضوع که از سال ۱۳۵۹ کار حرفه‌ای خود را شروع کرده، گفت: اولین تیتراژ من مربوط به سریال خودرو تهران ۱۱ به کارگردانی مرضیه برومند بود. در آن زمان با توجه به محدودیت امکانات و سرعت پایین سیستم‌ها کارها به سختی پیش می‌رفت. او اشاره کرد که امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ورود نرم‌افزارها و امکانات جدید،‌ کار به لحاظ فنی بهتر پیش می‌رود. اما شرایط موجود،‌ کمبود وقت،‌ محدودیت‌‌های کاری و عدم ارتباط درست بین سفارش‌دهنده و کارگردان باعث می‌شود که در خیلی از مواقع نتیجه‌ی مطلوب حاصل نشود.
هومن مرتضوی نیز اولین تیزر تبلیغاتی خود را کاری برای گلستان معرفی کرد و موفقیت این آگهی بین مخاطبین را آغاز راهی برای سایر کارهایش در این زمینه دانست. او اشاره کرد که عدم درک درست مشتری از مخاطبین در اکثر مواقع و همین‌طور محدودیت‌های زمانی و مالی از عواملی هستند که در تولید کار تاثیر مخرب دارند.
همچنین در این برنامه نمونه‌هایی از تیتراژهای ساسان توکلی و آگهی‌های هومن مرتضوی پخش شد و درباره چگونگی تولید و ایده‏یابی این آثار توضیحاتی داده شد.
در پایان علی اصغر حسینی اشاره کرد، که استفاده از حرکت برای بعضی از طراحان باعث پیشرفت و برای بعضی دیگر باعث ضعف کار می‏شود، که این هر دو حاصل بود و نبود سواد حرکت است.

تصاویر نشست