مجله تندیس
مجله نشان
انتشارات آبان
انتشارات نظر
سایت رنگ

 


  استفاده از همه مطالب تنها با ذکر نام منبع: گرته (اولین نشریه تحلیلی،   پژوهشی طراحی گرافیک ایران) و نام نویسنده مجاز است.
گرته:اولین نشریه تحلیلی، پژوهشی طراحی گرافیک ایران
  آخرین به روز رسانی:1396/7/30  
تن پوش  


 نشست تن پوش
 
موضوع: بررسی طراحی جلد کتاب / 4 خرداد ۱۳۹۰ / مکان: دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
سخنرانان: بیژن صیفوری (طراح گرافیک و مدرس دانشگاه)، محمودرضا بهمن‏پور (مدیر نشر نظر)، کیانوش غریب‏پور (طراح گرافیک و مدرس دانشگاه)، مجید کاشانی (طراح گرافیک و مدرس دانشگاه)/ دبیر: سعید باباوند (طراح و مدرس گرافیک)
طراح پوستر: کتایون ارفعی

هشتمین نشست گرته، با موضوع طراحي جلد كتاب در ایران در دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد تهران مرکز برگزار شد. در آغاز این نشست امراله فرهادی ضمن خوشامدگویی، از مسئولان و مدرسان دانشگاه آزاد برای برگزاری این نشست تشکر کرد.سعید باباوند ضمن معرفی مهمانان، موضوع و ساختار نشست را بیان کرد.
بیژن صيفوري كتاب را كالايي فرهنگي دانست و افزود: تا كنون هزار جلد مختلف طراحي كرده‏ام و در تمام اين مدت سعي داشته‏ام به تمام اجزاي كتاب توجه كنم. وي عطف كتاب را بسيار مهم دانست و گفت: عطف بيشترين ميزان ديدن را در اين بستر فرهنگي ايجاد مي‏كند. هر چند طراح گرافيك بايد همه اجزاي كتاب را بشناسد. متن كتاب هم از عناصري است كه بايد در طراحي جلد در نظر گرفته شود، اما نمي‏توان متن را عين به عين تصوير كرد. صیفوری از طراحانی که سعی می‏کنند تجربیات شخصی خود را روی جلد کتاب انجام بدهند انتقاد کرد و گفت جلد کتاب ويترين مناسبی براي نشان دادن سبك شخصي آنان محسوب نمي‏شود.
در ادامه نشست، كيانوش غريب‏پور، كتاب را موجودي زنده دانست و افزود: كتاب را زنده مي‏بينم چون شخصيت دارد و وسيله‏اي بيجان نيست. وي تصريح كرد: مشكلي كه در طراحي جلد داريم از جامعه روشنفكري مي‏آيد كه نمي‏داند حرف خود را كجا بزند. طراحان گرافيك كه ذوق نقاش شدن داشتند، اين بلا را سر كتاب آوردند. غريب‏پور با بيان اين كه بعضی طراحان گرافيك می‏خواهند خود را در تاريخ ثبت كنند. او بيان داشت: هيجان عجيب و غريبي که در طراحي جلد كتاب به وجود آمده است به کتاب و نشر لطمه می‏زند.
مجيد كاشاني نيز جلد را ويتريني براي كتاب دانست و افزود: اين گونه نگاه كردن به جلد كتاب، اهميت دادن به مخاطب و ناشر است. وي با بيان اين‏كه طراحي جلد كتاب برايم داراي چهار معيار جذب مخاطب، متن، ايده و فرم است، اظهار داشت: جلد كتاب بايد طوري طراحي شود كه مخاطب را جذب كند و متن تمام آثاري كه طراحي كرده ام مطالعه شده‏اند. حتي اگر اثر را متوجه نشده‏ام با مولف سخن گفته‏ام. معيار سوم ايده است. هنگام خواندن متن فكر مي‏كنم چگونه به ايده برسم تا مخاطب جذب شود و به او ضربه‏اي بزنم تا كتاب را بخرد. بخش آخر يعني فرم مبحث چالش برانگيزي است، چون آخرين گزينه من در طراحي محسوب مي‏شود. وي درباره زبان شخصي در كار گرافيك توضيح داد: زبان شخصي که بیش از ده سالی است موضوع بعضی از طراحان گرافیک شده تعریف درست خودش را در فضای ما پیدا نکرده است.
در ادامه، محمودرضا بهمن‏پور از مرتضي مميز ياد كرد و اظهار داشت: مميز حق بزرگي بر گردن فرهنگ، گرافيك و طراحي جلد كتاب دارد. وي افزود: جلد كتاب در بيش از 90درصدآثارمنتشر شده، مورد توجه نيست. به عنوان نمونه، بخش زيادي از آثار مذهبي طلاكوب است و جلدي ثابت دارد. بخش اندكي از كتابها توسط طراحان گرافيك مختلف در سطوح گوناگون طراحي مي‏شود. بهمن‏پور معتقد است، كتاب نقش فرهنگي و سازنده دارد ولي نشر امری كاملا اقتصادي است.

تصاویر نشست